Wanneer de juf vertelt dat de leerlingen zullen leren over de spin, brengt Senne de volgende dag direct een paar huisspinnen mee in een potje. Je kan toch niet leren uit een boek! Hij vindt het heerlijk om in de natuur te zijn en dieren en planten te bestuderen. Het liefst zou hij willen dat zijn klas buiten was, want de hele dag binnen zitten is niks voor Senne!

 

Mensen die denken in samenhangen, vooral gericht op natuur en milieu. Het vermogen om patronen in natuurlijke omgevingen te herkennen, te begrijpen en ermee te werken. Mensen met een goed ontwikkelde naturalistische intelligentie worden door een natuurlijke omgeving en door het observeren van natuurverschijnselen aan het denken gezet. Doordat zij nauwkeurig observeren kunnen zij natuurlijke én door mensen gemaakte objecten vaak goed classificeren. Uit observatie is gebleken dat men natuurknappe mensen vaak kan herkennen daar men:

      • een ontdekkende houding heeft,
      • een kiobserverende grondhouding heeft,
      • sterk is betrokken bij alles wat leeft en groeit, 
      • graag mag vergelijken, 
      • goed zaken kan onthullen, 
      • goed de betekenis kan verklaren,
      • sterk gericht is op buiten (de natuur),
      • wordt aangetrokken tot planten, dieren, natuurverschijnselen en milieu.

Betekenis voor het onderwijs

Matchen

Leerlingen die sterk zijn in de naturalistische intelligentie leren het beste door middel van presentaties over de natuur, door natuur in de klas te brengen en door tijdens excursies te reageren op de natuur. Ze leren het beste als de lesinhoud gesorteerd en geclassificeerd kan worden of als er overeenkomsten ontdekt kunnen worden met de natuur. (Kagan & Kagan, 2000)

 

Stretchen

De ontwikkeling van de naturalistische intelligentie wordt ontwikkeld als leerlingen:

  • zich bewust zijn van de invloed van de omgeving op wat er geleerd wordt 
  • bladeren, stenen etc. verzamelen 
  • bossen, beken en rivieren verkennen 
  • patronen vinden in natuurlijke objecten 
  • tijd doorbrengen in de natuur 
  • de natuur leren 
  • experimenten bedenken

Vieren

Het 'natuurknap' wordt gevierd als ze fruit uit hun tuin oogsten, laten zien hoe ze dieren verzorgen en verslag uitbrengen van positieve acties voor het behoud van het milieu. (Kagan & Kagan, 2000)