Bas is zeer fier op zijn trompet. Hij volgt reeds een paar jaar muziekles en soms mag hij van de juf eens een stukje spelen in de klas. Ook kan hij altijd meezingen met nieuwe liedjes en steelt hij al graag eens de show in de klas. Hij leert ook het liefst met muziek want aan stilte heeft hij een hekel.

 

Mensen die denken in muziek, in ritmes, in maat en patronen. Het vermogen om muzikale en ritmische patronen te herkennen, te onthouden en te maken. Mensen die dit intelligentiegebied gebruiken, denken in ritmes en melodieën. Zij kunnen zich beter concentreren als de stem van een spreker veel nuances heeft of als zij zelf ritmisch bewegen, ritmische geluiden maken of horen. Uit observatie is gebleken dat men muziekknappe mensen vaak kan herkennen daar men: 

      • vaak zingt en neuriet,
      • houdt van zingen,
      • houdt van muziek in het algemeen,
      • zelf liedjes en versjes maakt,
      • zich bewust is van geluid in de omgeving,
      • vaak muziek wil op de achtergrond,
      • maat- en ritmegevoelig is,
      • een boeiende verteller is,
      • graag een muziekinstrument bespeelt,
      • aangetrokken wordt door ritme, melodieën, teksten, toonhoogte, tempo en klankkleur.

Betekenis voor het onderwijs

Matchen

Leerlingen die sterk zijn in de muzikaal-ritmische intelligentie leren en onthouden het beste door middel van muzikale input zoals liedjes, rappen en deuntjes. Ze horen graag achtergrondmuziek in de klas. Ze uiten zich graag op een muzikale en ritmische manier. (Kagan & Kagan, 2000)

 

Stretchen

De ontwikkeling van de muzikaal-ritmische intelligentie wordt ontwikkeld als leerlingen:

  • zingen 
  • rijmen en rijmpjes maken 
  • liedjes zoeken met dezelfde inhoud als wat je moet leren 
  • neuriën
  • lezen of schrijven terwijl ze een bepaald ritme aanhouden 
  • naar muziek of liederen luisteren terwijl ze schrijven of tekenen
  • naar geluiden uit de natuur luisteren terwijl ze schrijven 
  • luisteren naar een luisterboek 
  • bewegen op muziek 
  • hardop lezen 
  • patronen van klanken en woorden herhalen 
  • een leesbeurt op cassette opnemen en dan beluisteren 
  • lettergrepen van een woord uittikken terwijl ze hardop lezen

Vieren

Leerlingen die 'muziekknap' zijn, vieren dat door muziek te maken en verschillende soorten muziek te beluisteren. (Kagan & Kagan, 2000)