In het 4de lj wordt veel aandacht besteed aan de volgende leerinhouden:
Getallenkennis tot 100 000 Getalstructuur: HD l TD l D l H l T l E We begrijpen de waarde van elk cijfer in de tabel. Getallen tot 100 000 We zorgen voor een spatie tussen de D en de H. |
Getallenkennis tot op 0,001 Getalstructuur: E l t l h l d We begrijpen de waarde van elk cijfer in de tabel. Kommagetallen tot op 0,001 |
Cijferen Net werken en schrijven in hokjes. Stap voor stap werken en verwoorden. Begrijpen. Controleren. |
Breuken Inzicht in de grootte van een breuk. Werken met de breukenladder. Breuken begrijpen als een deel van een geheel. Breuken vergelijken en ordenen. Breuken begrijpen als kommagetallen. Gelijkwaardige breuken ontdekken. Gelijknamige breuken kunnen optellen en aftrekken. |
Hoofdrekenen Automatiseren van tafels en veel voorkomende oefeningen. x10, x100, x 1000, :10, :100, :1000 Stap voor stap werken. Uitschrijven van oefeningen. Leren kijken naar oefeningen. Inzicht in getallen. Rekenvoordelen |
|
Meetkunde Spiegelingen Gelijkvormigheid Rechten en lijnstukken herkennen, benoemen, tekenen. Hoeken herkennen, benoemen, tekenen. Vlakke figuren Soorten driehoeken volgens de zijden (gelijkzijdig, gelijkbenig, ongelijkzijdig) en volgens de hoeken (rechthoekig, scherphoekig, stomphoekig) Soorten vierhoeken: vierhoek, trapezium, parallellogram, ruit, rechthoek, vierkant Cirkels herkennen en tekenen. Bouwen volgens een plattegrond. Een plattegrond kunnen tekenen. Zijaanzichten herkennen en kunnen tekenen. |
Metend rekenen Lengte: km l 100m l 10m l m m l dm l cm l mm Inhoud: l l dl l cl l ml Gewicht: kg l 100g l 10g l g Maatgetallen Maateenheden Vergelijken, orderen. De kalender Geldwaarden De temperatuur (ook onder nul) Schaal Oppervlakte m2, dm2, cm2 |
Kloklezen Grote wijzer = de minuten Kleine wijzer = de uren Het uur aflezen voor en na het uur tot op de minuut nauwkeurig. Wijzers tekenen. Analoge en digitale klok. De secondewijzer. Tijdsduur berekenen.
|