Lize is zeer populair in de klas. Ze is bij iedereen geliefd. Ze heeft een hekel aan ruzie en zal altijd de eerste zijn om te bemiddelen. Wanneer de klas een toneel mag spelen wil Lize graag de hoofdrol: ze vindt het heerlijk om op te gaan in haar rol en ze doet dit ook met zeer veel overtuiging.

 

Mensen die denken door na te gaan wat de ander ervan vindt, als het ware rekening houdend met de ander. Gemakkelijk omgaan met anderen. Het vermogen om anderen aan te voelen, te begrijpen, te begeleiden, te leiden en te manipuleren. Mensen die interpersoonlijk intelligent zijn, denken door met anderen te praten over hun gedachten. Wanneer ze dat niet doen, denken ze minder diep. Deze mensen hebben een voorkeur voor samenwerken en kunnen dat meestal ook goed. Uit observatie is gebleken dat men samenknappe mensen vaak kan herkennen daar men: 

      • vaak leiding geeft in een groep,
      • veel vrienden heeft,
      • een centrale figuur is,
      • gemakkelijk organiseert, 
      • initiatief neemt en rekening houdt met anderen zonder zichzelf weg te cijferen,
      • graag samen werkt,
      • houdt van gezelligheid en feestjes,
      • wordt aangetrokken tot andere mensen en interactie.

Betekenis voor het onderwijs
Matchen

Leerlingen die sterk zijn in de inter-persoonlijke intelligentie leren het beste door interactie met anderen over de inhoud.
Ze profiteren van mogelijkheden om in aanraking te komen met ideee
̈n die verschillen van hun eigen ideeën. (Kagan & Kagan, 2000)

Stretchen 

De ontwikkeling van de inter-persoonlijke intelligentie wordt ontwikkeld als leerlingen:

  • het geleerde voor de groep brengen 
  • medeleerlingen om ideeën vragen en vragen stellen
  • brainstormen samen met anderen 
  • persoonlijk contact met de leraar uitbouwen, nablijven om de leraar te helpen 
  • inleven in de gevoelens van anderen, leren van de ervaringen van anderen 
  • luisteren naar anderen 
  • rollen spelen 
  • brieven schrijven naar vriend(jes)

Vieren

Het 'samenknap' wordt gevierd als ze delen wat ze van en over anderen hebben geleerd. Ze vieren hun groeiende vaardigheden op het gebied van samenwerken. (Kagan & Kagan, 2000)