Daan is een echte doorzetter in de klas. Hij wil alle taken perfect afwerken en legt de lat hoog voor zichzelf. Toch is hij zich zeer bewust van zijn eigen kennen en kunnen. Daarom werkt hij ook liever alleen dan in groep. Hij weet dat hij op zichzelf kan rekenen.

 

Mensen die denken door bij zichzelf ten rade te gaan. Een goed inschattingsvermogen hebben. Graag wat op de achtergrond staan. Het vermogen om te reflecteren en op basis daarvan de juiste beslissingen te nemen. Mensen met een sterk ontwikkelde intrapersoonlijke intelligentie hebben zelfkennis. Ze weten wat ze willen, wat ze wel of niet kunnen en hoe ze beter kunnen worden op gebieden waarin ze nog niet goed zijn. Ze denken van binnen, in zichzelf en denken minder makkelijk wanneer er geluiden zijn of als er om hen heen wordt gepraat. Uit observatie is gebleken dat men zelfknappe mensen vaak kan herkennen daar men:

      • vastberaden is,
      • doelgericht is,
      • zelfkennis heeft,
      • verantwoordelijkheid neemt,
      • wat filosofisch is ingesteld,
      • eigen gevoel en stemming goed onder controle kan houden,
      • een dagdromer is,
      • hoge eisen stelt aan zichzelf,
      • wordt aangetrokken tot innerlijke ervaringen: stemmingen, herinneringen, intuïtie, waarden en normen, gevoelens en fantasieën.

Betekenis voor het onderwijs

Matchen

Leerlingen die sterk zijn in de intra-persoonlijke intelligentie, leren het beste door middel van zelfbeschouwing, reflectie en individuele denktijd. Ze profiteren van tijd voor zichzelf om te schrijven, te tekenen, te krabbelen en hun eigen gedachten vorm te laten krijgen. (Kagan & Kagan, 2000)

 

Stretchen

De ontwikkeling van de inter-persoonlijke intelligentie wordt ontwikkeld als leerlingen: 

  • brainstormen 
  • een taak doen in een rustige zetting, zonder tijdslimiet en zonder onderbrekingen 
  • de vrijheid hebben om creatief te zijn
  • toetsen maken waarbij de leerling uitgebreid de tijd krijgt 
  • gebruik maken van onderzoeksmethoden (de leraar geeft een stelling/oplossing en de leerling probeert het onderwerp te vinden door vragen te stellen of onderzoek te doen) 
  • problemen in verband brengen met persoonlijke ervaringen 
  • hun eigen patroon van intelligenties te bepalen, sterke en zwakke kanten onderzoeken 
  • intra-persoonlijke vaardigheden oefenen, zoals zelfbeheersing, plannen, reflectie en zelfdiscipline

Vieren

Het 'zelfknap' wordt gevierd als leerlingen hun interpretaties van hun dromen met anderen bespreken, hun innerlijke sterke en zwakke kanten analyseren, zelf doelen stellen en hun eigen werk beoordelen. (Kagan & Kagan, 2000)