Céline vindt het superleuk wanneer de meester zijn leerlingen 5 minuten vrij geeft. Ze haalt dan spontaan haar kleuren boven en begint te tekenen. Ze zit vol fantasie en heeft een enorm oog voor detail.

Saaie boeken met alleen maar tekst vindt ze helemaal niks. Ze vindt het veel boeiender wanneer er prenten staan waarvan ze iets kan opsteken.

Mensen die denken in beelden en voorstellingen. Het vermogen om situaties en problemen voor je te zien en er op die manier mee te werken. Mensen met een goed ontwikkeld visueel-ruimtelijk intelligentie denken in beelden. Ze maken vaak kleine tekeningetjes wanneer ze zich langere tijd op gesproken tekst moeten concentreren. Uit observatie is gebleken dat men beeldknappe mensen vaak kan herkennen daar men:

          • houdt van tekenen,
          • houdt van knutselen,
          • houdt van beeldend bezig te zijn,
          • houdt van ontwerpen,
          • houdt van schetsen en dingen voor zich zien "visualiseren",
          • gevoel heeft voor kleurnuances,
          • figuren tekent om iets vast te houden,
          • zichzelf snel kan oriënteren,
          • wordt aangetrokken tot ruimtelijke verhoudingen, vorm, afmeting en kleur.

Matchen

Leerlingen die sterk zijn in de visueel-ruimtelijke intelligentie leren het beste door gebruik te maken van visuele input zoals: grafieken, tabellen tekeningen, foto’s, computeranimaties, films en video’s. Ze brengen hun gedachten en gevoelens het best tot uitdrukking op een visuele manier door een beeld of een pictogram te creëren.(Kagan & Kagan, 2000)

 

Stretchen

De ontwikkeling van de visueel-ruimtelijke intelligentie wordt ontwikkeld als leerlingen:

  • cartoons tekenen
  • legpuzzels maken/bouwen
  • een mentale voorstelling maken terwijl iemand iets vertelt of voorleest
  • poppetjes tekenen
  • illustreren bij een verhaal
  • zoeken naar plaatjes die bij de inhoud van een verhaal passen
  • de hoogtepunten benoemen
  • kijken naar voorbeeld, modellen
  • visualiseren tijdens het lezen
  • plattegronden, plaatjes, objecten, demonstraties, structuren en patronen zien
  • onderstrepen in verschillende kleuren van letters/woorden/zinnen
  • kijken naar een rollenspel, video

Vieren

Leerlingen die 'beeldknap' zijn, genieten ervan als hun visuele producten opgehangen worden en uitgestald worden. Leerlingen geven en ontvangen reacties van elkaar over hun kunstwerken. (Kagan & Kagan, 2000)